Annons:
Etikettspråk
Läst 2087 ggr
Magi-cat
7/25/13, 3:46 PM

Tvåspråkighet är bra!

Finland är ett tvåspråkigt land. Därmed inte sagt att alla behärskar båda språken lika bra, utan man har ett modersmål och lär in det andra språket, mer eller mindre bra.

I Sverige har vi haft svensk/finsktalande befolkning i Norrbotten t.ex.

Det har ofta diskuterats huruvida det är bra att lära sig två språk som barn. Ibland har man ansett att det gjorde barnen halvspråkiga så de inte kunde något av språken ordentligt, men studier visar att det är befrämjande för barns språkliga utveckling att behärska två språk!

Hjärnan utvecklas av att hålla isär språken och flerspråkiga barn har visat sig snabbare kunna utföra mentala uppgifter än andra.

Att kunna flera språk är inte bara berikande kulturellt och socialt, utan skärper också till hjärnan så att man man inte lika lätt eller lika tidigt drabbas av demenssjukdomar.

Flerspråkighet stärker hjärnans vita substans (=nervtrådarnas ledningsbanor som befordrar information från en plats till en annan) och hjärnbarken. (=grå substans där minne, språk, tänkande processas)

se mer här:

http://brainblogger.com/2013/03/29/bilingualism-may-be-neuroprotective/

Och så är det roligt att lära sig språk! Glad


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
8/7/13, 2:11 PM
#1

🙂 bra tråd! Tack Magi-cat!

Magi-cat
8/7/13, 2:16 PM
#2

#1 Tack själv, Ians! 🙂Kul att du tyckte det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
8/13/13, 8:19 AM
#3

Flerspråkighet, helt klart kulturberikande.

Sannfinnarna behöver lära sig lite vett.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

naddo2
9/8/13, 9:15 PM
#4

Egentligen är Finland ett trespråkigt land! Vi talar även Samiska här (vid Lappland)! 

Kram// En finländare

Magi-cat
9/13/13, 3:24 PM
#5

#4 Hej Naddo!

 Det har du rätt. I och för sig är både Finland och Sverige mångspråkiga, men man menar väl vanligtvis med tvåspråkigt att det är två officiella språk i Finland, finska och svenska där även svenskan har vissa rättigheter. Exakt vilka är jag inte riktigt klar över…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: