Annons:
Etikettspråk
Läst 5962 ggr
Magi-cat
2013-06-15 19:02

Finska - ett svårt språk?

Det finns säkert många som tycker finska verkar svårt. 🙂 Lite ovanligt är det ju…men svårt?

Ja, om man ska tro the Foreign service Institute som listat hur lång tid det tar att lära sig ett språk ifrån engelska.

Finskan hamnar i en svårare kategori än svenskan t.ex….

Men finska är lättare än kinesiska, om det kan vara någon tröst….😎

http://www.effectivelanguagelearning.com/language-guide/language-difficulty


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Memento Mori]
2013-06-15 20:48
#1

Haha, kul att läsa men känns ju samtidigt ganska uppenbart att språk som är släkt med engelskan (som ex. svenskan) är lättare att lära sig än de språk som inte är det. 

Kan också tycka att ryska (plus alla släktspråk) och en hel del andra språk i samma kategori som finska borde vara svårare att lära sig då de har andra alfabet, eller räknas inte sånt med? 🤔  

Kan i för sig vara så att jag har ovanligt svårt för "nya" alfabet. 🙂

Ians
2013-06-16 12:03
#2

Tycker nog som Memento Mori att språk med andra alfabet är svårare, då skall man ju inte bara lära sig prata etc man måste lära sig läsa på nytt också…hm

[Memento Mori]
2013-06-16 15:03
#3

Fast samtidigt så kan det vara så, om man nu tar ryskan som exempel, att det liknar engelskan mer om man tänker på språkuppbyggnad, böjningar, etc. än vad finskan gör? 🤔 

Men nu kan jag väldigt lite ryska, vet mer eller mindre bara att "ja" låter som "da" och stavas "Да"😉Och "R" är "P" tror jag.

Magi-cat
2013-06-17 07:49
#4

Jag tror inte det är alfabetet som är problemet. Det kyrilliska är ganska lätt att lära sig. (Medan kinesiska/mandarin som har ett annat tänk än alfabet, mer bildspråk, måste vara mycket svårare.)

När man uttalar sig om språk, svårighet och likhet/olikhet är det nog mer språkets uppbyggnad man tänker på, grammatik, syntax osv.

Finskan liknar inget annat, jo ungerskan har vissa likheter. (det kallas ju den finsk-ugriska språkstammen) Men där slutar det. Väl? Såg ett intressant TV-program för rätt många år sedan som sökte finskans rötter. Man hamnade långt ut i världen och kom varvet runt, men man kom inte till någon säker slutsats. Finskan är nog speciell…

Tolkien blev väldigt fascinerad när han stötte på finska språket och mycket av alvspråket har likheter med finska.

Och svenska och finska ligger nog långt ifrån varandra, tror jag….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
2013-06-17 14:33
#5

Du och jag har helt klart olika definition på "lätt". 😃

Jag umgicks ett tag med ett par ryssar och fick känslan av att språket liknande spanskan (genusböjningar och liknande) och även att det fanns en del lånord som jag förstod, tex. Hallå/hello.

Men som sagt så kan jag varken ryska eller något av de andra språken tillräckligt bra för att kunna säga något, blev lite OT nu också. 🤐

Att Tolkiens alvspråk liknar finskan har jag faktiskt inte tänkt på, måste verkligen ta tag i att läsa igenom böckerna igen och kanske plugga lite finska vid sidan om. 😉

Magi-cat
2013-06-17 15:02
#6

ännu mer OT: 😎

Det finns två alvspråk, sindarin och qenya. Jag kom inte på vilket av dem som inpirerats av finskan, så jag slog upp det. Sindarin är tydligen inspirerat av walesiska, medan qenya är det av finska.

Tolkien var ju språkvetenskapare, så jag kan tänka mig att han fascinerades av finskan….

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tolkiens_spr%C3%A5k

Du kan säkert mer ryska än jag om du umgåtts med ryssar, säkert finns många lånord. …..Fast det gör det mellan alla språk…..Praktiskt att kunna säga hello…🙂

Ryska är ett slaviskt språk..http://sv.wikipedia.org/wiki/Ryska

Finns en svensk som föreslår att det funnits ett typ gemensamt urnordiskt språk, för länge länge sedan……(Henric O. Andersson) Lite kul att tänka sig…

Fast visst vore det kul att plugga lite finska…😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Memento Mori]
2013-06-17 18:43
#7

Och även ännu mer OT: 🤐

"Ai laurie lantar lassi súrinen. Yéni únótime ve rámar aldaron" (Ack, gyllene faller löven i vinden. Är otaliga likt trädens vingar) saxat från wikipedia

Det ser ändå lite finskt ut, om man tänker bort alla apostrofer och Y:n tror jag väl inte heller är så vanligt i finskan. Särskilt "lantar lassi surinen" skulle vem som helst kunna lura mig var just finska. 🙂

När jag sa "de andra" menade jag inte bara de slaviska språken utan såg att även bla. Thai och hindi också var i samma "svårighetsgrad".  

Har haft lite av och till perioder där jag försökt lära mig finska men då man inte använder språket är det tyvärr så att det mer eller mindre försvinner. Får lov att flytta över till Finland några år så kanske det fastnar. 😎

Magi-cat
2013-06-17 19:00
#8

Ja det låter faktiskt finskt! 🙂 Och vackert! Ett mjukt tonfall liksom…(mmm….gyllene faller löven i vinden…..)

och så diftongerna…au…..

Jo, thai och hindi kan jag tänka mig är svårt, ju mer främmande….

Vi får träna lite finska här på sajten! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
2013-06-17 20:05
#9

Ja det vore bra 🙂 sen när alla blivit bättre kan man starta en "prata på finska tråd" 😉

Magi-cat
2013-06-17 20:06
#10

vilken bra idé……………om ett tag! 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fellfrosch
2013-06-17 20:19
#11

Jag hittade en väldigt bra sida om man vill lära sig lite finska 🙂 Den är på engelska dock.
http://www.uusikielemme.fi/index.html

ALPHIRA
2013-06-20 00:56
#12

Det finns (eller fanns) något institut någonstans som årligen väljer bl a  årets "vackraste mening" i världen. För många herrans år sedan fick den hedersnomineringen en finsk mening: "Aja hiljaa sillalla!" (Kör sakta på/över bron.)

I mina finska öron liknar denna finska mening arabiska språket, direkt från Koranen.

Magi-cat
2013-06-20 08:18
#13

#12 Hehe, inte dåligt att kunna skriva en uppmaning på ett språk som får det att låta vackert! 🙂

Många vokaler (typiskt finskan), långa vokaler, och bara två konsonanter som låter mjukt, j och l. H också, lite mjukt. Inget hårt staccato, inte….

Jag hörde ett samtal på vad jag tror var arabiska igår och tänkte faktiskt att vissa strofer påminde om finska…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[T-Johan]
2013-06-20 10:02
#14

Försökte lära mig finska i min ungdom. Det blev bara lite enklare vardags fraser men det var mycket användbart. Typ fraser: Hej jag heter ……., vad heter du. Vad heter de (så peka man på något) på finska? Vill du räcka mig (det nya finska ordet enl ovan fras)? Tack. (när man fick det). Jag var Rikssvensk ingenjör och arbetade i Tornedalen. Att försöka tala finska betydde mer än själva frasen. Det var mitt sätt att visa respekt. Det är värt ansträngningen att försöka lära sig "finska till husbehov".

Magi-cat
2013-06-20 10:48
#15

#14 som rikssvensk ingenjör i Tornedalen kan jag gott tänka mig att det var nyttigt att kunna åtminstone några fraser finska och att du visade respekt på så sätt!

Kul att det var värt ansträngningen! (Det brukar det för det mesta vara att lära sig något nytt.😎)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
2013-06-20 11:05
#16

Personligen tycker jag det är trevligt att åt minstående kunna säga tack godag och andra artighets fraser på finska. Dessutom är min fru finska. Och min dotter är gift med en finne och har ett Finsk efternamn. Men detta ovan är lite OT. Artighets fraser är inte så svårt att lära sig på finska. Och då är vi tillbaka till tråden tema.

Farwuq
2013-06-21 07:35
#17

Jag kan inte ett ord finska.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[T-Johan]
2013-06-21 08:40
#18

Det var en intressant lista Magi-cat la upp. Jag arbetar med att undervisa människor med särskillda behov. Och språket är ett stort problem för många. Som undervisningen är idag är man tvungen att vara mycket duktig i svenska för att klara matematik proven. Men några finska elever har jag inte, det hade varit lite extra trevligt.

NaDa...
2013-06-21 15:08
#19

Jag traglade igenom 4 skolår med finska innan jag insåg att jag inte kunde lära mig det. ;)
Det positiva är ju att det stavas som det sägs. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[T-Johan]
2013-06-21 17:30
#20

Att det stavas som det sägs är ju ett "megalyft". Kan ni föreställa Er hur svår våra invandrare har det med våra tj skj stj sk ljud. Och alla våra finska hitflyttade som inte ens kan uttala ljuden utan det blir bara ett "s" av det. Det är skillnad på 'skynda' och 'synda'. Nä det är inte alla som har så lätt för språk. Men lite finska vore fint att kunna.

Annons:
Farwuq
2013-06-21 17:52
#21

Jag håller med T-Johan att det vore kul att kunna lite finska.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Devya]
2013-06-22 17:02
#22

Finska är knepigt. Jag har studerat det språket sedan jag var i tredje klass men jag kan ännu inte prata språket ordentligt. Jag hade sen aldrig några problem med engelska, tyska, franska och polska. Men finska var något verkligen svårt för mig. Undrar om det är en mental spärr där inne i min hjärna någonstans.

[T-Johan]
2013-06-22 17:30
#23

Mentala spärrar finns det många. Det första man som specialpedagog kolla är "motivationen". Vill du lära dig? Varför vill du lära dig? Osv.

[Devya]
2013-06-22 17:38
#24

#23 Jag har alltid velat lära mig finskan eftersom om man bor i Finland så är det ganska nödvändigt för att få ett arbete. Inget fel på motivationen men visst tröttnar man efter alla dessa år utan resultat.

[T-Johan]
2013-06-22 18:38
#25

Nä jag tror problemet ligger på ett annat plan. Måste man tala finska för att överhuvud taget kunna köpa mjölk, kommer nog språket med tiden. Övning ger färdighet. Men om man kan välja mellan språken väljer man det som man är bäst på. Det är också viktigt att man "tänker" på finska. Börjar man tänka på svenska och sedan tala finska "skiter det sig". När jag handlade i Haparanda och Torneå hade jag för vana att först tala finska om en knackigt. Det var expediten som bytte till svenska när det riskerade att bli missörstånd. Hade jag bott kvar där så kanske jag också kunnat lite mer finska idag.

[Devya]
2013-06-22 18:49
#26

#25 Jag har bott hela mitt liv i Finland och ännu har jag inte behövt använda finskan. Jag brukar ta till engelskan och det är väl där problemet ligger och därför är också engelskan som mitt andra språk.

[T-Johan]
2013-06-22 19:01
#27

du kan vara glad som fått bo i Finland. Men det finns en problematik med just "tvåspråkighet". Man brukar säga att man inte kan något av språken. Eller lila dålig på dom. Svenska skolans strategi är att; lär dig ett språk väl, ett slag modersmål. Välj sedan ett andra språk. Välj då ett språk som du har mest nytta av i ditt "yrkesliv". Om svenska är ditt modersmål och engelska ett språk du behöver i jobbet. Så kan du säga att du är helt rätt ute. Finska kan då vara ett "tredje språk" eller som vi säger i Sverige, "C-pråk". Men vist finskan har sina knepigheter. Men ge inte upp, om du ha tillfälle att tala, prata på.

Annons:
[Devya]
2013-06-22 19:10
#28

#27 Jag e glad över att ha fått växa upp i Finland. I allafall kan jag prata två språk flytande och sen klarar jag av tyskan, franskan och polskan. Jag ser det som en rikedom att kunna prata flera språk. Därför vill jag inte ännu ge upp om finskan. Men om det inte blir bättre så får jag nog ge mig iväg till Åland eller Sverige. Jag kan inte komma långt i min karriär om jag inte talar ordentlig finska, tyvärr.

Annars så är det så att alla de finlandsvenskar som jag känner talar alla de där tre språken flytande, förutom jag verkar det som.

[T-Johan]
2013-06-22 19:38
#29

Ja det är bara att hjälpa på! Enligt Magi-cats lista tar det dubbelt så lång tid att lära sig finska som svenska för en engelsk talande person. Och det ligger nog mycket i det.

Tapani
2013-07-23 10:06
#30

Som alldeles ny i finsk/svenskt sällskap här är det intressant att läsa alla inlägg i den här tråden. Jag hade inte stort finskt ordförråd när jag kom till Sverige 1941 (knappt 4 år gammal). Det lilla jag hade försvann i accelererande takt på 3-4 månader, eftersom jag inte hörde annat än skånska. Senare har jag försökt att tillägna mig något av mitt modersmål, men till en vanlig konversation kommer jag aldrig. Korta fraser klarar jag hjälpligt.

När jag försökte härleda mitt eget namn Tapani kom jag till insikt om ett par egenheter i finska språket. Sällan förekommer dubbla konsonanter i svenska ord som gjorts till finska. Och orden slutar nästan alltid med en vokal. Jag visste att Tapani och Stefan är samma namn och jag räknade ut att det måste ha börjat med det gamla svenska Staphan. Man tar bort första konsonanten S, lägger till vokalen i i slutet och Taphani, med knappast hörbara h försvinner, bli Tapani.

Senare har jag sett att detta stämmer på många ord: spel - peli, spjäll - pelli, stall - talli, Stockholm-Tukholma, skola-koulu, skur-kuuro, sticka-tikku mm. Kanske är detta mera undantag än regel, men i någon mån har jag haft hjälp av min iakttagelse när jag försöker förstå enstaka finska ord.

Magi-cat
2013-07-23 10:13
#31

#30 Jag tror dina iakttagelser stämmer väldigt väl. 🙂

När man börjar rota i det det allra minsta, finns det många ord som är gemensamma men som gjorts om ungefär som du beskriver.

Och g blir k i finskan (utom i El-giganten konstigt nog! Eller som grill blir grilli men uttalas "krilli") b blir p, eftersom finskan inte har de tonande konsonanterna annat än i lånord.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: