Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 1651 ggr
Magi-cat
2013-06-12 20:54

Pälsdjursfarmning i Finland

Kontroversiell näring, lönsam värre…

Fick detta från Djurrättsalliansen:

I morgon ska den finska riksdagen ta ställning till ett medborgarförslag om att lägga ned landets pälsdjursfarmer. Ikväll i finska A-studio kl 21.05 visas nya skräckbilder från finska pälsdjursfarmer och ännu en gång avslöjas pälsfarmare som de djurplågare de är.

Trenden i Europa är tydlig. Allt fler länder förbjuder pälsfarmning och 7 av 10 svenskar vill se ett förbud även i Sverige. Trots det startas nu flera nya minkfarmer upp i Sverige för första gången på flera decennier.

Stöd vårt arbete mot pälsdjursfarmerna genom att bli aktiv eller ge oss en gåva: Pg 42 54 11 - 6

/bilden blev konstig vid publiceringen och togs bort/Magi-cat


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-06-12 20:57
#1

Priserna på minkskinn har skjutit rejält i höjden…

http://www.di.se/artiklar/2013/6/11/rekordpris-for-minkskinn/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
2013-06-13 00:48
#2

Personligen så skulle jag aldrig använda päls och det är hemskt att det finns personer som missköter sina pälsdjur men det egentliga problemet enligt mig är att det finns en marknad för just päls. Lägger pälsfarmarna i Finland så kommer länder som Kina eller Ryssland ta över och där behandlas djuren mycket värre och det räknas som "lagligt" och normalt.

Ians
2013-06-14 12:11
#3

Håller med föregående talare. Problemet är att det finns en marknad för päls, och så länge den finns där, så blir vi inte av med problemet för att vi själva inte producerar.

Snarare tvärt om vi överlåter åt länder som har mycket sämre lagar för djurskötsel och där synen på djur är helt annorlunda, att ta över. Resultat?! Vi slipper se eländet, men djuren lider inte mindre för att vi inte ser det, snarare tvärt om!

Magi-cat
2013-06-19 11:47
#4

Omröstningen gick väl som väntat…

från Djurrättsalliansen på FB:

"Dessvärre gick medborgarförslaget om att förbjuda pälsdjursfarmning i Finland inte igenom utan förlorade med 36 röster mot 146 (tre blanka och 14 frånvarande). Men ett steg i taget närmar sig Finland ett förbud och igår hölls den största anti-pälsdemonstrationen någonsin i Finland med omkring 500 deltagare."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Memento Mori]
2013-06-19 12:05
#5

Hade varit riktigt konstigt om det blivit något annat men som sagt så tycker jag att det är bättre att farmarna håller till i Finland.

Men 14 frånvarande känns lite.. dåligt? Eller? 🤔 Håller egentligen inte koll på sånt med det låter mycket.

Upp till toppen
Annons: