Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Finland, allmänt

Mest borreliasmitta på Åland...

2013-06-09 09:35 #0 av: Magi-cat

Ajdå, Åland verkar vara underbart, men de här otäcka krypen ställer till det i paradiset...

Åland har inofficiellt världsrekord i borreliasmitta....

http://hbl.fi/nyheter/2013-06-08/459636/hudprover-nasta-steg-i-fastingprojekt

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-06-09 12:34 #1 av: [lucke]

Lustigt nog har jag aldrig sett eller fått en enda fästing på mig därPustar

Anmäl
2013-06-09 12:53 #2 av: Magi-cat

Vad skönt! Pustar

Då kanske man vågar åka dit ändå!

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-06-09 12:58 #3 av: [lucke]

Det tror jagGladDock är det gott om mördarsniglar...Förskräckt

Anmäl
2013-06-09 13:04 #4 av: Magi-cat

hellre mördisar......

Anmäl
2013-06-09 13:12 #5 av: [lucke]

Ja, absolut!

Anmäl
2013-06-11 16:13 #6 av: Magi-cat

Hur är det annars med fästingar i Finland? Någon som vet?

Här i Sverige har de ju spridit sig norrut längs kusten. Hur är det i Finland?

TBE ökar här trots vaccinering. Mest är det i vissa län vid Mälardalen, men det förekommer på andra ställen också.

Hur ser man på det i Finland, med orsaker, vaccinering och spridning?

Anmäl
2013-06-12 13:42 #7 av: [Bambis]1

Här där jag bor i Jakobstad så är det mest fästningar nu än vad det någonsin har varit. Var 5:te fästningar är med borelia.

Anmäl
2013-06-12 13:47 #8 av: Magi-cat

Men usch och fy......Ledsen

Anmäl
2013-06-12 19:44 #9 av: Farwuq

Ledsen

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-06-13 17:36 #10 av: Candy123

#7 hjälp!! Var har du läst det

HundHUND-BLOGG (australian kelpie & golden)Glad

FörlägenInstagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaninerNörd

Anmäl
2013-06-13 17:37 #11 av: Magi-cat

#10 Har du sett några, Candy?

Anmäl
2013-06-13 17:40 #12 av: Candy123

Jå våra hundar brukar få själv har jag bara fått en på benet

HundHUND-BLOGG (australian kelpie & golden)Glad

FörlägenInstagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaninerNörd

Anmäl
2013-06-13 18:04 #13 av: Magi-cat

ajaj då, då finns det hos dig också.....Oberörd

Anmäl
2013-06-13 18:49 #14 av: [Bambis]1

#10 när vi vaccinerade Milou (vår hund) så sa veterinären det, när vi frågade om fästingshalband :)

Anmäl
2013-07-15 01:45 #15 av: Al3xandra

Brukar få en hel drös med fästingar på mig när jag är hemma på Åland, men det beror nog på vad man gör, jag är en naturaktiv människa och är ute i skogen mest hela tiden så jag antar jag blir ett lätt byte där.

Det var kanske 2-3 år sen som det var hopplöst med fästingar då min lillasyster kom hem med 7 fästingar efter en promenad, och en väninna hade 20+ fästingar efter att ha varit i skogen.

Men så illa är det såklart inte annars. Men visst man bör vara försiktig och kolla efter noggrant efter att man vart ute och gått i högt gräs eller i skogen.

Anmäl
2013-07-15 06:50 #16 av: Farwuq

Rysligt.

Ledsen

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.