Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Vetenskap och uppfinningar

Finska uppfinningar

2013-06-09 07:00 #0 av: Magi-cat

Vilka finska uppfinningar är de största och mest betydelsefulla?

Här är en uppräkning över senaste millenniets största uppfinningar i Finland, de flesta uppkomna under de senare årtiondena.

http://www.innofin.com/en/Inventions/Last-Millenniums-Greatest-Inventions/Finlands-greatest-inventions/

Vilka fler finns det?

En sak som jag kom på (ingen uppfinning precis, men upptäckt) var att glutenintoleranta kan äta havre.

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-06-09 07:01 #1 av: Magi-cat

två saker förstår jag inte:Generad

• AIV fodder
  • Flash smelting

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-06-09 07:10 #2 av: [Memento Mori]

Molotovcocktail, men är inte helt säker på om det är ursprungligen finsk eller räknas som en direkt uppfinning. Cool

Anmäl
2013-06-09 07:11 #3 av: [Jens]

http://en.wikipedia.org/wiki/AIV_fodder

http://en.wikipedia.org/wiki/Flash_smelting

// Medarbetare på AkvariefiskiPhoneiPad, MAC och Hörselskadade.

Anmäl
2013-06-09 07:14 #4 av: [Jens]

Hittat:
Vjatjeslav Molotov gav namn åt molotovcocktailen, ett begrepp som myntades av finländska soldater då Molotov påstod att de klusterbomber Sovjet släppte över Finland var matransoner. De finländska soldaterna började benämna dessa som "Molotovs brödkorgar" och svarade senare på detta med att kalla sina improviserade bensinbomber för molotovcocktails.

Anmäl
2013-06-09 07:17 #5 av: Magi-cat

OK, tack!

AIV-grejen kommer jag ihåg när jag tänker efter lite.......finns ju praktiskt taget utanför dörren...hmm.....

#2 Molotovcocktail visste jag inte heller...

så här står det i wiki:

"Vapnet omnämns för första gången i striderna i det spanska inbördeskriget. Det var dock under det finska vinterkriget där vapnet skulle bli berömt och namnges. Soldaterna i Finlands armé använde med god framgång molotovcocktails i bådevinterkriget och fortsättningskriget. Den finska molotovcocktailen var en brännflaska bestående av kaliumkloratnoulen och stenkolstjära. Tändningen skedde med hjälp av en svavelsyreampull i flaskhalsen. Molotovcocktails tillverkades bl.a. av spritfabriken i Rajamäki. Soldaterna gav produkten dess namn efter den ryske utrikesministern Vjatjeslav Molotov."

Anmäl
2013-06-09 07:19 #6 av: Magi-cat

#4 Tack! Finsk humor, "Molotovs brödkorgar".....

Anmäl
2013-06-09 07:29 #7 av: [Memento Mori]

#5 Tack, jag hade någonstans i bakhuvudet att "molotovcocktailen" hade använts innan Finska vinterkriget. Men, men finskt namn gör den finsk enligt mig Skämtar

Anmäl
2013-06-09 07:37 #8 av: Magi-cat

#7 Absolut Finsk! Skämtar

Anmäl
2013-06-09 08:51 #9 av: [Jens]

Det tycker jag nog ändå för själva idén med flaskan m.m. är ju finskt även om namnet kom ifrån en person.

Anmäl
2013-06-09 09:00 #10 av: Magi-cat

Vad är det här då?:

• Internet encryption system

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.