Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 4588 ggr
Magi-cat
2013-05-28 09:56

Semestertips-tråd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart är det dags för välbehövlig semester och många kanske ska resa till Finland? Eller bor redan där och turistar i hemlandet? 🙂

Skriv gärna i tråden, dels om era planer, dels om ni har något bra tips eller smultronställe som ni vill dela med er om…

Det kan vara vad som helst, den historiskt intresserade vill veta något om historia, andra vill se naturen, eller shoppa, eller uppleva något riktigt kuriöst och spännande…..Allt av intresse!

(bild från publicdomainpictures.net Ruka mountain i Finland)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-05-28 10:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Om man reser i norr kan man passa på att titta på Kvarkenområdet, numera naturvärldsarv….Det sträcker sig ungefär mellan Höga Kusten i Sverige och Österbottens (Vasa) skärgård i Finland. Ett säreget landskap där landhöjningen är som störst….

Fin utställning på Österbottens Museum i Vasa f.ö.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
2013-05-28 10:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag åker varje år, sen kanske 12 år tillbaks, till Åland. Bor alltid på samma pensionat, som ligger helt underbart precis vid havet, ca 2 km från Mariehamn. Upptäckte detta lite ruffiga men helt fantastiska ställe av en slump och har sedan återvänt. Sällskapet har varierat lite, men alltid med mina närmsta vänner. Iom att vissa har fått barn etc så är det numera jag och min vän sen gymnasiet som ska dit. 3 nätter blir det, jag längtar alltid tillbaks och Ålandssemestern brukar vara årets höjdpunkt för mig- jag älskar verkligen Åland❤️
(Utsikten från bryggan)

Magi-cat
2013-05-28 10:41
#3

#2 Men vad härligt att höra, lucke!! Det låter jättemysigt att ha ett "eget" ställe att komma tillbaka till och utsikten är helt bara underbar!! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
2013-05-28 10:52
#4

#3 Ja, det är verkligen mysigt🙂! Här kommer en länk för de som vill läsa mer- jag rekommenderar detta pensionat varmt http://www.visitaland.com/solhem/se

Magi-cat
2013-05-28 10:59
#5

#4 Jättebra tips, tack! Det stället skulle jag kunna tänka mig att bo på!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
2013-05-28 11:03
#6

#5🙂Det är faktiskt mycket mysigare än vad det ser ut på bilderna, jag vågar lova att du skulle trivas. Nattetid kan man dessutom sitta och spana på fladdermössen som jagar😃

Annons:
[Teddies matte]
2013-05-28 11:48
#7

Vi besöker nästan alltid Borgå varje sommar, mycket vacker stad!

NaDa...
2013-05-30 15:37
#8

Rekomenderar också Åland!
Bomarsund och Kastelholms slott är klassiska saker som man besöker om man vill höra historia. (Själv har jag varit på båda ställena åtminstone 6 gånger var ;))

19-27 Juli så är det Rock of festival i Mariehamn. Artister som kommer kan man se här; http://www.rockoff.nu/

25-27 Juli så är det vikingamarknad i Saltvik. Med vikingamat, lekar, sång o dans och så finns det smeder och smyckestillverkare som säljer sina verk. Läs mera http://www.visitaland.com/se/fakta/artiklar?articleid=2528

Självklart finns det stränder och platser att hitta till vatten (Landet med tusende öar och skär…. ;))
Men jag rekomenderar Barnfamliljer till Lilla holmen i Mariehamn. Man kan kolla på djuren där, de har kaniner och olika sorters fåglar.
Massa leksaker och klätterställningar för barnen och så badstrand med brygga. :)

Nuuu har jag gjort massa reklam för ön.. Men Åland är så fint på Sommaren så jag kan ju inte motstå. Brukar heller inte resa, alls, så åker istället runt här på ön. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[lucke]
2013-05-30 22:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Besöker man Åland och Kastelholms slott så är det bara några steg till Jan Karlsgården och fängelsemuséet Vita Björn- det får man heller inte missa🙂

(Foto från en av Vita Björns celler när vi var där på besök i somras😮)

Farwuq
2013-06-02 20:15
#10

Draken stannar på sin koloni i det sydliga Skåne.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2013-06-11 18:09
#11

#10 Mysigt, Draken!

Jag åker nog en sväng till Finland faktiskt! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ford -57
2013-06-11 21:06
#12

Terve. Åker jag till Suomi i sommar så blir det säkert Borgå och Ebbo och trakterna därikring. Trevliga platser fyllda av goda minnen.

Ians
2013-06-14 11:55
#13

Nu blir jag ju sugen på att åka till Åland!

Annons:
Magi-cat
2013-06-15 20:22
#14

Tack för alla bra tips! Finns det fler? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: