Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 3696 ggr
Magi-cat
2013-05-25 09:21

Upphovsrättslagen

Man kan behöva påminna sig om upphovsrättslagen ibland…

Det är alltså INTE tillåtet att publicera bilder utan att ha tillstånd (helst skriftligt) från den som äger bilden. Inte heller får man kopiera text och lägga in som sin egen. Man får citera korta stycken om man är noga med att ange varifrån man tagit citatet.

När ni länkar till något, kryssa helst i rutan "Öppna i eget fönster"

Här är vad som gäller på iFokus-nätverket:

"Upphovsrättslagen

Upphovsrättslagen innebär att du som Sajtvärd (eller dina medlemmar) inte får vidarepublicera andra personers framställda material (artiklar, foton, musikalster, konst, dataprogram etc etc) utan dennes medgivande.

Om upphovsrättsinnehavare har gett sitt tillstånd till publicering är det din skyldighet att ange vem som är upphovsman i den omfattning och på det sätt god sed kräver.

Det upphovsrättsliga skyddet består av två delar, dels de ekonomiska rättigheterna dvs att kunna sälja eller hyra ut rätten att kopiera eller tillgängliggöra verket, dels de ideella rättigheterna. De ideella rättigheterna kan inte avyttras och innehas alltid av upphovsrättsmannen eller dennes arvingar, och gör det möjligt att hävda rätten till sitt verk. Det är alltså möjligt att någon ger dig rätt att publicera material utan att betala ersättning, vilket trots detta inte påverkar dennes ideella rättighet. Det innebär t ex du inte får förvanska upphovsrättsinnehavarens verk, utan skall återge det i dess originalform. För att skilja på en kopia och ett nytt verk så används begreppet verkshöjd, om ett verk anses tillräckligt självständigt och originellt så anses det ha verkshöjd och således vara ett nytt verk med alla rättigheter som då tillfaller den nya upphovsmannen.

När du länkar till andra websajter innebär det inte något intrång i upphovsrätten. Men det kan vara ett problem att rikta länkarna direkt till en annan artikel, speciellt om den inte öppnas i ett eget fönster.

Så länge länkar till andra sajter öppnas i egna fönster så är allting bra, men om så inte är fallet så skulle det kunna innebära ett problem. Om artikeln öppnas i en sida hos iFokus, så kan det betyda att läsaren t ex uppfattar det som material som iFokus publicerat samt att den mottagande sajten kan förlora annonsintäkter.

Så för att undvika en eventuell diskussion så är det lika (och mer användarvänligt) att ta för vana att kryssa i rutan "Öppna i eget fönster" när ni skapar en länk."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Bjornen
2013-05-26 06:50
#1

Att tillägga att upphovsrättslagen gäller långt efter upphovsmannens död. Med risk att jag blandar ihop begreppen gäller upphovsrätten 70 (50 eller 60) år efter upphovsmannens död när det gäller verk av konstnärlig art.

Magi-cat
2013-05-26 07:39
#2

Tack Bjornen! Så är det och det är inte lätt att sätta sig in i alla snårigheter runt detta.

Det bästa är att ALDRIG använda material som inte är ens eget, man har skriftligt tillstånd till eller kommer från en sida där man får dela gratisbilder.

Facebook t.ex. får inte heller delas här, utan tillstånd.

Är man osäker, skapa en länk som öppnas i nytt fönster…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-06-05 15:17
#3

Tar fram denna tråd igen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-06-25 13:26
#4

På flera forum pågår diskussioner om vad som är tillåtet och inte ifråga om pulicering av bilder och texter. Likaså är det ofta diskussioner om specialfall på "personal"sajterna.
Det är inte helt lätt, för en lekman att sätta sig in i.
Ändock gäller att Sajtvärd är ansvarig för allt publicerat material på sajten.Vad man än tycker om saken, är det också Sajtvärd som blir ställd till ansvar om skyddat material publicerats utan lov.

Det har hänt att åtminstone en ifokus-sajt lagts ned för att sajtvärden inte hann med att gå igenom alla bilder.

Så för säkerhets skull:

Hjälp mig genom att inte göra långa citat. Länka hellre och ange noggrant vad som är citat. (korta tillåts)

Skriv i texten om det är egen bild eller man har tillstånd av fotograf att publicera den. (Det räcker inte med att kompisen skickat den till ens dator t.ex.)

Med dessa enkla regler borde det räcka och vi hoppas på att sajten får många trevliga bilder att visa för alla!

OM jag skriver i tråden och frågar om källa, är det inget misstänkliggörande på något vis, utan endast en påminnelse om vad som gälleroch en försiktighetsåtgärd.

Jag har själv fått ett  påpekande när jag utan att tänka mig för använt en mumin-bild vilket är jättetotaltförbjudet. Jag är glad att jag inte blev anmäld och kunde ta bort bilden i tid.

(Ber om överseende med ev skrivfel, främmande- trögt- tangentbord.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-06-26 15:29
#5

Bra skrivet Magi-cat. Det kan bli mycket dumt om man blir anmäld.

TjockaBerta
2014-06-27 12:17
#6

"Ändock gäller att Sajtvärd är ansvarig för allt publicerat material på sajten.Vad man än tycker om saken, är det också Sajtvärd som blir ställd till ansvar om skyddat material publicerats utan lov."

Hur och vart anmäler man om man misstänker att bilder används utan lov?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
[JeanetteK]
2014-06-27 12:57
#7

#6 Man kan alltid polisanmäla eller anmäla till Bildombudsmannen.

JazzBass
2014-06-27 13:51
#8

#7 - I första hand tycker jag man ska kontakta sajtvärden eller nån av moderatorerna för att se till att upphovsrättsskyddat material tas bort, om det inte tydligt är fråga om lovlig vidarepublicering av andras bilder. Hjälper det inte är det väl bäst att göra som du menar, speciellt om det är ens egen upphovsrätt som kränkts.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

TjockaBerta
2014-06-27 14:18
#9

#7

Tack men det verkar var mera för dem som har fått sina bilder stulna.

>>>Malum domesticum<<<

[JeanetteK]
2014-06-27 14:33
#10

#8 Japp, du har helt rätt, självklart vänder man sig först till Sajtvärd.

#9 Jo så är det. Misstänker man att något inte stämmer kan man först vända sig till Sajtvärd som kan utreda det hela. Jag trodde du menade när man vet att bilder tagits/lånats utan lov. 🙂

Upp till toppen
Annons: