Annons:
Etikettmumin
Läst 4614 ggr
[lucke]
5/14/13, 6:23 PM

Mumin-böckerna vs filmerna...

Ni som läst Mumin-böckerna och sett de japanska animerade filmerna- hur tycker ni att filmerna står sig jämfört med böckerna? För egen del tycker jag att böckerna är helt fantastiska men jag tycker om filmerna också- dock inte alls lika mycket. Något jag stör mig på är hur filmerna "censurerats"- jag tänker tex på att Snusmumriken inte röker pipa, Muminpappans tobaksland inte finns, och det dricks endast saft, inte vin…😮 Lite märkligt är också att en del karaktärer som inte finns med i böckerna finns med i filmerna- jag tänker tex på Häxan. Gillar dock den karaktären, så det är inget som stör🙂
 

Såg förresten detta nu- en ny muminfilm på gång👍http://svenska.yle.fi/artikel/2013/03/02/ny-muminfilm-i-originaltappning

Annons:
[lucke]
5/16/13, 5:44 AM
#1

*puttis alla Mumin-fantaster👋*

Magi-cat
5/16/13, 9:00 AM
#2

Jag är med lucke! 👋

Har haft händerna fulla bara!

Jag brukar alltid tycka böckerna är bäst, så det tycker jag även nu. 🙂

Men filmerna är förvånansvärt bra också! Jag har förundrats över hur man ända i Japan kan tolka Muminböckerna så bra!

Aha, har inte tänkt på det där med pipan och det…..Det är ju så där med kulturskillnader och trendskillnader…..(Nu sneglar en del på Pippi-böckerna också….)

Så kul med ny film!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
5/16/13, 6:33 PM
#3

#2 Förstår att du har fullt upp🙂.

Om man tex tittar på Toves originalteckningar så röker Snusmumriken pipa- i filmerna har han istället ett munspel. Jag lyssnar just nu på Muminpappans memoarer (suveränt läst av Mark Levengood)och där dricks det vin, läses "blodig" saga för Mymlans alla ungar och Mymlan (den äldre alltså) är inte alls särskilt "mammig"- "räkna er själva ungar" säger hon vid ett tillfälle i berättelsen och hon har heller ingen koll på hur många ungar hon har kvar😛Jag är svag för Toves humor, det är sånt jag skrattar åt och jag uppskattar vissa upproriska figurer och episoder i hennes berättelser. Jag är uppvuxen på 70-talet, då barnprogrammen var pedagogiska men verkligen inte präktiga. Jag förespråkar inte rökande och drickande, men jag kan tycka att det är lite synd att berättelserna görs om och blir präktiga😮De verkar vara riktiga Mumin-fans, japanerna, och visst är filmerna fina och välgjorda. Just det där med att det ska "präktigas till" som stör mig😇

Ja, den där filmen måste jag försöka få tag på sen, hoppas den finns att köpa och att den isf har svenskt tal eller text🙂

Magi-cat
5/16/13, 6:49 PM
#4

Håller helt med dig om att det är fel att göra om berättelserna så de passar in! De ska vara som de är!

Och så uppfriskande det är med lite icke tillrättalagt, lite lagom förbjudet och opräktigt…..Det hör ju till metaforerna, psykologin i berättelsen! (Precis som man förstör de gamla folksagorna och Rödluvan blir en man och tjejen skjuter vargen och man tror att man har genus-perpektiv! Näe man har missat hela storyn!)

Men nu var det Mumin! 🙂Det ska inte präktigas till!

Lite förvånande att japanerna gillar Mumin! Men kul!

Och Mark Levengoood…..han ÄR Mumin!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
5/16/13, 7:06 PM
#5

Visst är det uppfriskande med det opräktiga🙂Älskar fö sagor men kan förstås störa mig lite på synen på alla "onda kvinnor" som figurerar- häxor och styvmödrar tex😉Har dock missat den omgjorda Rödluvan- men jag är rätt nostalgisk av mig, så jag föredrar nog originalet😛

Ja, det är ren njutning att få Mumin läst av nån som honom (eller Birgitta Ulfsson som också är underbar att lyssna till)🙂

OjsanSmurfen
5/19/13, 9:52 PM
#6

Jag älskar böckerna då de har så många olika nyanser. Som liten gillade jag att höra om alla äventyr och påhitt. Nu som vuxen gillar jag den djupa, filosofiska sidan i böckerna.En bonus är de fantastiska små konstverken Tove bjuder oss på i böckerna. 

Har nu börjar lyssna på böckerna när jag sitter alla timmar på mina tågresor.

//Ojsan

Annons:
[lucke]
5/19/13, 10:00 PM
#7

#6 Ja men visst, det är det som är så fantastiskt- att de är så fenomenalt bra även som vuxenläsning🙂Jag brukar lyssna på böckerna när jag ska sova, det är riktigt mysigt att somna till😴 Jag var däremot inte så förtjust i Mumin när jag var barn- jag tyckte nog det var lite för vemodigt (kanske var det finlandssvenskan)- jag var (och är fortfarande) extremt känslig och kunde typ börja gråta av viss musik och så😇. Idag njuter jag av att se, höra och läsa Mumin och kan riktigt längta till det🙂

Magi-cat
5/19/13, 10:01 PM
#8

#7 Mumin är inte barnböcker brukar jag säga….🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
5/19/13, 10:03 PM
#9

#8 Jag håller med dig!🙂 Däremot de japanska filmerna är väldigt barnanpasade.

Upp till toppen
Annons: