Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 4101 ggr
ALPHIRA
5/4/13, 11:22 PM

Umeå-Vasa?

Har ni åkt den båten? Erfarenheter? Är väl väldigt dyrt att ta den vägen?

Annons:
Magi-cat
5/5/13, 8:04 AM
#1

Åkte den gamla färjan förr mellan Vasa och Umeå, gick flera gånger om dagen och billigt var det har jag för mig. Toppenbra!! Fyra timmar tog det, bekvämt och med god, billig mat ombord.

Sedan kom det här med EU-restriktionerna, att man inte fick ha tax-free på de kortare rutterna. Det blev ju döden för denna livligt frekventerade färjeförbindelse.

Den färja som, ibland, går sedan dess har jag inte åkt med. Priserna har avskräckt och den har varit lite omskriven på ett mindre positivt sätt, bolaget konkat osv.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
5/5/13, 8:10 AM
#2

Måste tillägga att jag tycker det är jätteviktigt att det finns en bra färjeförbindelse mellan de här städerna, både för person- och varutransporter. Det är väldigt långt att åka hela vägen runt via Haparanda eller ner till Stockholm och förbindelserna där.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

frejjali
5/22/13, 7:16 PM
#3

Jag tycker den funkar jättebra. Ska snart åka med den igen och nu har de tydligen uppgraderat igen till kryssningsfartyg istället för lastfartyg, ska bli skönt med lite bekvämare resa och bättre mat. :)

Priserna varierar beroende på hur du vill resa, om man vill ha med bilen osv. Men det syns tydligt på hemsidan, och det har blivit mycket billigare mot för bara ett år sedan!

http://www.vasabatarna.fi/?gclid=CN_0yPmoz7YCFU16cAodRwgAEQ

ALPHIRA
5/22/13, 10:40 PM
#4

Tack frejjali! Nu hade vi redan hunnit boka en resa med Silja, åker nästa vecka. Men det blir fler turer1 Ska kolla deras sida för framtida bruk.

frejjali
5/23/13, 12:20 PM
#5

Okej, hoppas ni får trevligt! Ja gör det, jag tycker den är väldigt smidig. 🙂

Magi-cat
5/23/13, 1:56 PM
#6

Hoppas också ni får trevligt!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Thiah]
5/23/13, 5:58 PM
#7

Jag minns att jag åkte den som liten unge med gammelmoster och mamma. Håller helt med om att det borde finnas en färja

Magi-cat
8/4/14, 3:08 PM
#8

Numera fungerar tydligen färjan Umeå - Vasa alldeles utmärkt efter vad jag hört.

Trevligt nog vill man också satsa på en ny, modern och miljövänlig! Läckert!

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/34812


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ALPHIRA
8/5/14, 12:46 AM
#9

Och nu dök denhär gamla tråden upp..! Har åter igen hunnit boka en resa med Silja, åker om två veckor. Men nästa gång så. -Tack för uppdatering.

Magi-cat
8/5/14, 9:13 AM
#10

Hej ALPHIRA!

Ja, jag blev så glad att man satsar på den här rutten, den behövs! Och en ny fin miljövänlig färja kan säkert öka resandet….

Trevlig resa då om två veckor!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
8/5/14, 4:28 PM
#11

Jag blir lite nostalgisk när jag tänker på färjan över från Umeå. Min farmor bodde i Umeå och vi i Stockholm när jag var liten. Vi tog alltid bilen upp till Umeå för att farmor skulle få med sig alla sina grejer över till Finland. Färjan var en höjdpunkt på resan - man fick köpa godis som inte fanns någon annanstans och köttbullarna var gudomliga! Roligt att denna rutt finns kvar! Har släkt i Munsala och en del som bor i Umeå, så den färjan betyder mycket för min familj och släkt.

Niini
8/6/14, 11:05 AM
#12

Jodå, Wasaline är hur bra som helst numera :)

ALPHIRA
8/6/14, 12:29 PM
#13

Tack till er alla som svarat på min fundering.

Annons:
Magi-cat
3/27/15, 8:41 PM
#14

Heja Jonas!

Han tar strid för transporterna över Kvarken och en livskraftig lösning!

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/03/26/umeapolitiker-tar-strid-kvarkenfarjan?ref=ydd-related-content


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
3/28/15, 1:25 AM
#15

#3 Det var en mycket ovanlig tidtabell, eftersom den tillgodoser olika behov under veckan. Vissa dagar kan man besöka Umeå över dagen, medan det andra dagar är tvärtom. Det är en bra lösning, om man bara har ett fartyg.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Rita-S
3/28/15, 5:33 PM
#16

vi kommer åka färjan över från Uumaja i sommar när vi skall till Vaasa och hälsa på killens släkt :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Magi-cat
3/28/15, 5:35 PM
#17

👍 Hoppas det blir en trevlig resa!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: