Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Samhälle och politik

Finländska armén

2013-05-03 09:21 #0 av: ElLobo

Tummen ner för svenskspråkigt förband

Varannan finländare anser att det inte behövs ett svenskt truppförband i Finland, visar en färsk gallup som Hbl låtit göra.

Länk: Tummen ner för svenskspråkigt förband 

Anmäl
2013-05-03 09:21 #1 av: ElLobo

Folket sätter tummen ner för försvar på svenska
Det folkliga stödet för att bevara en svenskspråkig garnison i Finland är svagt. En av två finländare är beredda att pruta på svensk utbildning i försvaret.

Länk: Folket sätter tummen ner för försvar på svenska

Anmäl
2013-05-03 09:22 #2 av: ElLobo

Kortare tjänstgöring är på gott och ont

Sista december ägde kommendörsbytet rum vid Nylands brigad och i går var Olavi Jantunen första dagen i tjänst, ivrig att komma i gång.

LänkKortare tjänstgöring är på gott och ont

Anmäl
2013-05-03 09:22 #3 av: ElLobo

Försvarsmakten köper ryska kulsprutor

Försvarsmakten köper ryska kulsprutor av typen KPM och reservdelar till dessa.

LänkFörsvarsmakten köper ryska kulsprutor   

Anmäl
2013-05-03 09:24 #4 av: ElLobo

"Försvarsministeriet gömmer sig bakom anskaffningslagen"

Maarit Feldt-Ranta överväger gå vidare med frågan om Försvarsmaktens upphandling. Hon är inte nöjd med Carl Haglunds svar.

Länk"Försvarsministeriet gömmer sig bakom anskaffningslagen"

Anmäl
2013-05-03 09:26 #5 av: ElLobo

500 civila kan få foten från försvaret

Kring 500 civila anställda vid Försvarsmakten hotas av uppsägning på grund av försvarsreformen.

Länk: 500 civila kan få foten från försvaret

Anmäl
2013-05-05 02:25 #6 av: ElLobo

Kanoner riktades åt fel håll vid övning

Flera beväringar från Kajanalands tredje regemente utsattes i går för fara när tre kanoner hade riktats åt fel håll under en skjutövning i Rovajärvi.

LänkKanoner riktades åt fel håll vid övning

Anmäl
2013-05-07 15:24 #7 av: ElLobo

Jehovas vittnen ska få fortsatt befrielse från värnplikt

Jehovas vittnen ska även i framtiden få befrielse från värnplikt, föreslår en utredning.

Länk: Jehovas vittnen ska få fortsatt befrielse från värnplikt

Anmäl
2013-06-04 08:09 #8 av: Magi-cat

Vet inte hur jag halkade in på en militärsida....

Men här är en liten jämförelse mellan svenska och finska försvaret.

Tydligen har man i Finland valt att behålla värnplikten.....

http://www.militart.nu/landn-finlandforsvar-a.php?gclid=COj_iYXeybcCFUF7cAodf1IASg&utm_expid=72594852-0

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-06-04 09:05 #9 av: ElLobo

#8: Ja, jag tycker att Finland gör helt rätt som behåller värnpliktsförsvaret.

Anmäl
2013-06-04 09:08 #10 av: Magi-cat

#9 Vet du något mer om det (ja, det gör du säkert Glad

Hur resonerar man? För att komma till det beslutet menar jag? Är det kopplat till Finlands historia? (med krig, i motsats till Sverige)

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-06-04 09:14 #11 av: ElLobo

Jag har inte satt mig in speciellt mycket i skälen till beslutet, men jag vet att fler länder i Europa har valt att behålla sitt värnpliktsförsvar. Sverige valde ju att övergå till anställda soldater, och nu ser man ju resultatet med ouppnådda anställningsmål, anställda som slutar och liknande orsaker.

Anmäl
2013-06-04 09:17 #12 av: Magi-cat

Ok, tack!

Fördelen är förstås att folk som inte vill bära vapen slipper det....Men ur försvarssynpunkt kanske det inte är ett argument...

Anmäl
2013-06-04 16:47 #13 av: julatopp7018

Håller helt med #9 värnplikten funkar bättre än en yrkesarmé.

Anmäl
2014-04-27 11:28 #14 av: ElLobo

Finländska officerare vill in i Nato

Nästan två tredjedelar av officerarna i den finländska armén anser att Finland borde ansluta sig militäralliansen Nato. Ännu fler anser att det militära hotet från Ryssland har ökat under Ukraina-krisen. 

Länk: Finländska officerare vill in i Nato

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.