Annons:
Etiketthistoria
Läst 1536 ggr
Bjornen
2013-04-24 06:35

Botanisten Stevens

En liten svår fråga om någon har någon kännedom om Christian Christansson Stevens som föddes 1781 i Fredrikshamn. Han var son till tullförvaltaren Christian Daniel Stevens och gouvermentdottern Anna Christina Wullfert (1750-1788) i Fredrikshamn.

Christian den yngre grundade Rysslands första botanisk trädgård 1812 i Nikita utanför Jalta i Ukraina. Han blev adlad  1817 och dog sedan i Simferopol 1863. Jag deltog själv under 200 års jubileet, som sponsrades av Fiskars. Jag har förstås även sett hans gravplats.

Nikita är en förnämlig botanisk trädgård och mycket utvecklingsarbete har lagts ner för att stärka särskilt fruktodlingen på Krim.

All ryskspråkig litteratur är von Stevens från Sverige och inte från Finland. Visserligen var han född under den tid Finland var en del av Sverige, men ändå.

Annons:
Magi-cat
2013-04-24 13:32
#1

Intressant fråga!

Själv har jag inte en susning, men hoppas någon ser din fråga och kan ge någon ledtråd…..Man märker hur mycket länderna har gemensamt historiskt och samhälleligt…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
2013-04-24 18:37
#2

Ett litet fel av mig, Nikita botaniska trädgård grundades 1812 i Ryssland. Först 1954 blev Krim ukrainskt.

Upp till toppen
Annons: