Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

Dagens Evenemang Om sajten och ifokus Bilder och videor Finland, allmänt Historia Humor Kultur; musik, film, konst Litteratur Mat och dryck Mumin! Naturen, växter och djur Samhälle och politik Resor, sevärdheter och äventyr Språk Vetenskap och uppfinningar Åland! Övrigt Off Topic
Mumin!

Mumincitat!

2013-04-13 17:27 #0 av: Magi-cat

Lägg gärna in era favoritställen från muminböckerna!

Här är en av mina favoriter, från Trollvinter:

"Allting är mycket osäkert, och det är just det som lugnar mig."

(P.S föreslår en kategori för litteratur och boktips!)

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-04-13 17:54 #1 av: Candy123

" hon komsla hon komsla " som tofflan och visslan säger i filmen den mystiska kappsäcken

HundHUND-BLOGG (australian kelpie & golden)Glad

FörlägenInstagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaninerNörd

Anmäl
2013-04-13 19:08 #2 av: Magi-cat

hihi, den är bra!

Hjärta"We do exactly what we would do if this Q never existed. If we're going to be damned, let's be damned for who we really are" (Picard)

Anmäl
2013-04-13 19:16 #3 av: Farwuq

De hade ju snott den från Mårran, inte konstigt att de hade dåligt samvete.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2013-10-25 10:19 #4 av: Magi-cat

Här är en sida med Tove Jansson-citat:

http://www.goodreads.com/author/quotes/45230.Tove_Jansson

Anmäl
2013-10-25 10:21 #5 av: Magi-cat

Den här är också bra:

" Om han bara finge prata, det hindrade en så bra från att tänka.”

(Det osynliga barnet)

Anmäl
2013-10-25 21:44 #6 av: Ians

HjärtaMumin Hjärta

Anmäl
2013-10-26 14:41 #7 av: [lucke]

Hemulen blev röd i ansiktet. Man skämtar inte med vetenskapen, sa han. Adjö. Jag ber att få rekommendera mig. (Ur Kometen Kommer)

Låt honom inte röka! skrek Sniff. Hemulens moster säger att man får skakande tassar, gul nos och skallig svans av det!

Nånå, sa Mumintrollets mamma. Han har rökt i hela sitt liv och varken blivit darrig, skallig eller gul. Allting som är trevligt är bra för magen. (Ur Muminpappans Memoarer)

Var han inte lite underlig, sa pappan osäkert.

Han var mycket underlig, försäkrade Lilla My. Råddig i bollen.

Mamman suckade och försökte räta ut benen. Men det är ju de flesta vi känner, sa hon. Mer eller mindre. (Ur Pappan och Havet)

HjärtaSkrattar

Anmäl
2013-10-26 15:02 #8 av: Magi-cat

#7 Oh, den där med hemulen är också en favorit! Nörd

För att inte tala om Muminmammans replik där...

Och, haha, lilla My där med sina kompromisslösa kommentarer och råddiga i bollen är ju "de flesta vi känner"! SkrattarYrar

HjärtaSkrattar

Anmäl
2013-10-26 15:13 #9 av: [lucke]

#8 SkrattarDet finns hur många underbara citat som helstSol

Anmäl
2016-10-31 07:50 #10 av: Magi-cat

OT: Det här är sajtens mest lästa tråden med idag över 19 000 visningar!

Anmäl
2016-11-05 09:12 #11 av: TjockaBerta

Jag kan inte citera men jag tror att det är i "det osynliga barnet" när en vas går sönder som muminmamman säger "Skönt jag har ändå aldrig tyckt om den vasen". 

Det är så befriande på något sätt och jag tänker själv så numera. Man samlar på sig en massa saker som man egentligen inte vill ha. 

>>>Malum domesticum<<<

Anmäl
2016-11-05 09:14 #12 av: Magi-cat

#11 Tror jag kommer ihåg det citatet...Muminmamman är underbar! Det behövs mer än en kraschad vas för att hon ska bli upprörd...

Anmäl
2016-11-13 11:31 #13 av: BrittaD

En favorit, vet inte från vilken bok:

Snusmumriken: Allting blir svårt när man vill äga saker. Bära dem med sig och ha dem. Jag skriver om dem bara. Mycket behändigare.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.