Finland, allmänt

Frågor och svar

2013-04-13 17:13 #0 av: Candy123

Hej i denna tråd får man ställa frågor om Finland ,så kan jag eller någon annan försöka svara :)

HundHUND-BLOGG (australian kelpie & golden)Glad

FörlägenInstagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaninerNörd

Anmäl
2013-04-13 17:22 #1 av: Magi-cat

Vilken bra idé!Pokal

Hjärta"Let the dead rest and the past remain the past" (Picard)

Anmäl
2013-04-13 17:23 #2 av: Candy123

#1 tack ställ gärna en fråga :)

Anmäl
2013-04-13 18:38 #3 av: [lucke]

Okej: Jag har hört att finnar (man ej känner/i affärer, caféer osv) kan ta illa opp om man tilltalar dem på svenska i Finland. Därför frågar jag alltid: Talar du svenska? Blir svaret nekande så blir det min svengelskaFörlägen. Stämmer detta överlag, är det oartigt att tilltala på svenska?Funderar

Anmäl
2013-04-13 18:47 #4 av: Candy123

Ja, jag talar svenska överallt, fast här i jakobstad så är ju majoriteten svenska men det finns nog städer som hatar finlands svenskar där de tycker att man inte allas skall prata svenska, tyvärr

Anmäl
2013-04-13 18:55 #5 av: [lucke]

#4 Nu har jag ju bara varit i Åbo och Helsingfors (och så i MumindalenLipar) och det är så himla olika- dels finns det ju Finlandssvenskarna, Finnar som kan svenska och finnar som inte kan svenska... Nån gång var jag i ett varuhus där expediten varken kunde svenska eller engelska, då blev det lite halvjobbigtSkrattarJag vill absolut inte ses som oförskämd när jag är i Finland (bla därför tackar jag alltid på finska) och "hej" är ju hej även på finska så det funkar ju. Men jag kan bara några enstaka ord, tyvärrTyst

Anmäl
2013-04-13 19:06 #6 av: Magi-cat

Min erfarenhet är så här: Man ska alls inte känna sig "dum" eller oförskämd för att man pratar svenska. Många finlandssvenskar (finländare med finlandssvenska som modersmål) kan inte finska eller väldigt dåligt. 

I de dubbelspråkiga delarna av landet är väldigt många förvånansvärt smidiga på att skifta språk, snabbt, i affärerna t.ex.

Har egentligen aldrig stött på problem....

Men visst finns det motsättningar! Och har alltid gjort!Cool

Läser man inhemska tidningar (Vasabladet i Österbotten t.ex.) så är det ofta, tycker jag, artiklar om någon som blivit illa behandlad av språkskäl eller någon kommungubbe som inte anses kunna tillräckligt bra svenska och vice versa....Hoppas de kan se det med lite humor. Är det ishockey är det ju samma land och samma folk Skrattar

Anmäl
2013-04-13 19:12 #7 av: [lucke]

#6 Nä, bara ingen tycker att jag är en dryg svenne baraLiparSkrattar

Anmäl
2013-04-13 19:15 #8 av: Magi-cat

Nänä, det tror jag inte......Glad

Fast det brukar uppskattas om man försöker haspla ur sig något finskt ord om det är en finsktalande man pratar med. Så man kan ju träna in lite Kiitos och så där....Cool

Anmäl
2013-04-13 19:22 #9 av: [lucke]

Ja, kiitos avslutar jag alltid medGlad

Anmäl
2013-04-23 18:08 #10 av: Candy123

Putt

Anmäl
2013-04-23 21:15 #11 av: [lucke]

Ok, vad står det på mina grodkort som jag köpt i Finland?Skrattar

Anmäl
2013-04-24 06:16 #12 av: Bjornen

Jag ställer väl även frågan här. I Linnes Dalaresa berättar han att i Nås finnmark kallar man mästerroten för "seite". Jag har misstänkt att det är det savolaxiska namnet på mästerroten. Jag har dock aldrig fått det bekräftat och eftersom det savolaxiska språket är utdött kan det vara svårt att få mina teorier bekräftade. På den tiden var åtminstone i Sverige fortfarande savolaxiska språket lokalt levande i finnbosättningar.

Anmäl
2013-04-25 09:59 #13 av: Paukku

den stora leende grodan på bilden :D det står Le det är ju (trots allt) din födelsedag.

det andra kortet ser jag inte riktigt vad som står =(

Anmäl
2013-04-25 21:39 #14 av: [lucke]

#13 TackVinkar! På det andra kortet står det: Älä pakoile ja lymyä vaan juhli ja rymyä! Onnea! Det enda jag fattar är Onnea, det är väl "grattis"? Yrar

Anmäl
2013-04-25 23:03 #15 av: Paukku

hahhaa ok det blir klurigare att översätta men gör ett försök Skrattar

Fly och göm dig inte utan festa (fira) och röj , grattis!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.