Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 3822 ggr
[lucke]
2013-04-01 10:39

Helsinki shoppingtips

Några gånger per år brukar jag ta en tripp till Helsinki för att shoppa- mest åt mig själv (och djuren), men även presenter åt nära och kära.

Jag tycker det är urtrist att prova kläder/gå i affärer/shoppa här hemma i Stockholm😴, så det sker mest på nätet eller i grannlandet. Jag har gjort många- i mitt tycke- fynd i Finland (Helsingfors och Åbo) men det blir mest att jag går till samma ställen när jag är där. Rundan brukar bli ungefär så här: Sokos, Anttila, Alexi 13, Säppälä, Mumin-butiken och ev Stockmann (lite för rörig och exklusiv för min smak)- nån gång hinner jag även slinka in på Ninja, Bijou Birgitte, Halonen och ett par ställen till som jag inte minns namnet på. Är jag hungrig och har tiden tar jag gärna en kotzone på Koti Pizza i Kamppi- eller en glass på Stocka🤤.

Överlag tycker jag att varuhusen är rätt röriga, iaf klädavdelningarna. Därför brukar jag inte orka/hinna kolla där- jag har ju begränsad tid på mig eftersom jag ska med vändande båt till Sthlm samma dag🥵. Jag gillar färg, lite alternativt och lite småbarnsligt. Absolut inte strikt eller damigt. Går mest i sneakers/kängor/ballerinor, klänningar/korta kjolar, koftor, sjalar, parkas etc. Gillar glitter och lila! Roliga magneter, kort, håraccesoarer, linnen & strumpor med tryck, sjalar, skor, servetter etc brukar jag ha med mig hem. Dessutom finns bästa bindorna på Sokos😃. (Undviker förstås de "svenska" kedjorna både i Finland och här hemma😛)

Var brukar ni handla i Helsingfors? Finns det några roliga skoaffärer (med bla sneakers) som jag kanske missat? Var brukar ni fika?

Vore kul om ni delade med er av shoppingtips i Helsinki🙂

Annons:
Magi-cat
2013-04-05 13:16
#1

Tack för shopping-tips, Lucke!

Det var länge sedan jag var i Helsingfors, men det skulle vara trevligt att åka dit igen…..Då var det advent och en massa julpynt överallt. Köpte några oemotståndliga överpyntade julgranskulor på Stockmans och så fikade vi där, något jättesmarrigt men har glömt vad det var……

Brukar annars köpa rätt mycket mat i Finland vid tillfälle! Bröd t.ex., surbröd, rågbröd, bondost…….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
2013-04-05 21:30
#2

#1 Åh tack- dock var det mest att jag "tänkte högt", det var inga direkta shopping-tips utan det tänkte jag att folket här på sajten kunde få komma med😊🙂 Jag är sugen på att åka till Helsingfors väldigt snart, få se om jag tar mig råd. Stockmann´s julavdelning brukar vara underbar- jag var där i nov och såg julkulor i form av kaniner (underbara men dyra)- tänkte att jag köper dem i januari när de har rea, men när jag kom tillbaka var julavdelningen borta, fanns inte en julsak😮- snopet😛. Tyvärr brukar jag inte hinna in i nån mataffär, men jag brukar försöka köpa med mig Fazer exclusive chokladstänger med pistagesmak🤤. Brödet du nämner låter som bröd i min smak, jag får nog spana in det vid tillfälle🙂

[lucke]
2013-04-08 17:35
#3

*putteliputteliputt*🙂

[lucke]
2013-04-21 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jaha, då har ännu ett besök i granna Helsinki avklarats. Nu lär det dröja till i höst innan jag kommer dit igen, men att längta och se fram emot något är ju rätt så trevligt🙂Lunchen intogs iaf på Koti Pizza i form av en Kotzone Mexicana🤤

Lite av det jag fick med mig hem:
Pasta i form av bla kaniner kunde jag förstås inte motstå❤️

[lucke]
2013-04-21 12:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Lite blandat från Moomin Shop…

[lucke]
2013-04-21 12:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag är mer en kaffe än en te-drickare men en sån här fin teförpackning måste jag ju ha🙂

Annons:
[lucke]
2013-04-21 12:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Snygga servetter a la Ivana Helsinki🙂

[lucke]
2013-04-21 12:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och så min absoluta favoritchoklad- Fazer´s Exclusive🤤

Magi-cat
2013-04-21 13:03
#9

Fiiint! 😃

Mums, den där chokoladen skulle jag vilja ha nu…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
2013-04-21 13:08
#10

#9 🙂 Ja, den chokladen äter man med andakt och stor njutning- den finns ju varken här i Sverige eller på båtarna…

Candy123
2013-04-22 13:50
#11

Jätte bra tips lucke :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[lucke]
2013-04-22 14:06
#12

#11 Tackar :)

Honestyisdead
2013-04-23 10:24
#13

Jag gillar Stockmans matavdelning och torget och saluhallarna.

Annons:
[lucke]
2013-04-23 17:13
#14

#13 För att inte tala om glassen på Stockmann (entrén Alexanderg.)🤤

Magi-cat
2013-04-23 17:15
#15

Mmmm….finsk glass är gott……


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
2013-04-23 17:16
#16

Glass, choklad och lakrits är de bra på👍

Magi-cat
2013-04-23 17:33
#17

Mums……….och terva-godis! (Tjär-tabletter!)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[lucke]
2013-04-23 17:36
#18

#17 Nja, de skippar jag gärna😃

Honestyisdead
2013-04-23 18:10
#19

#17 Tjärtabletterna är verklig nostalgi för mig.

NaDa...
2013-04-23 18:46
#20

Någon som vet en bra djuraffär i Helsingfors 'city' (eller vad man nu ska kall det..)
Ska dit i slutet av Maj och vill hitta en djuraffär, hittade ingen när jag var där senast i Februari…

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Annons:
Honestyisdead
2013-04-23 19:10
#21

#20 Känner inte till dom, men fann dessa.

http://sv.yelp.fi/search?cflt=petstore&find_loc=Helsingfors

[lucke]
2013-04-23 19:17
#22

#20 Denna är lite trång och rörig men har mkt för smådjur & kaniner👍
http://www.keskustanelainkauppa.com/ Ligger på Kalevagatan 14.

NaDa...
2013-04-23 21:02
#23

Tack så mycket! :D
Har varit till Helsingfors alldeles för många gånger utan att hitta en djuraffär så att jag kan skämma bort mina sötnosar när jag kommer hem. ;)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[lucke]
2013-04-23 21:14
#24

#23 Hoppas du finner vad du söker🙂

Upp till toppen
Annons: