Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 5453 ggr
[MittNamn.]
2013-02-11 19:21

Släktingar i Finland ?

Undrar om någon av er har finsk släkt eller har ni bara svensk eller kanske dansk släkt ?

Skriv gärna varifrån er släkt kommer och var du bor just nu :)

Min släkt kommer från Finland och Sverige så jag kan både finska för min pappas släkt är finsk men min pappa själv är inte världsbäst på finska. Min mammas släkt är svensk. Men vår familj är själv Finlandssvensk och det passar ju bra för det är båda av varje 

Annons:
Honestyisdead
2013-02-12 14:38
#1

Mormor, morfar, morbror och kusin finnes i Finland. Mamma flyttade till Sverige som 20 åring. Jag bor i Sverige.

Kan finska och besöker oftast Helsingfors en gång om året. Som liten var det ett par gånger om året. En bra väninna bor också i Finlands huvudstad.

[MittNamn.]
2013-02-12 14:54
#2

#1 Men vad roligt att höra att så många bor här i Finland :). Vad tycker du själv om finskan ? Om jag ska vara ärlig hatade jag finskan som liten, men man kan ju ändra åsikt om saker när man blir äldre.

Honestyisdead
2013-02-12 15:01
#3

Tycker det är ett fult språk

[MittNamn.]
2013-02-12 15:04
#4

#3 Haha, Ja det låter ju lite konstigt och tråkigt 

[NeferNefer]
2013-03-06 22:27
#5

Min mamma kom till Sverige som ung. Jag är född här och har alltså halva släkten i Finland. Tyvärr fick jag aldrig lära mig finska när jag växte upp. Jag tycker att finska är ett mycket vackert språk och skulle gärna vilja kunna det. Jag har läst det som hemspråk och senare även en termin på universitetet, men … puhun vain vähän suomea.

[Bambis]1
2013-03-07 16:42
#6

Typ alla! :D

Annons:
Candy123
2013-03-07 18:41
#7

Jag har typ alla men några småkusiner i Sverige och mammas småkusiner i Amerika

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

CeciliaH.
2013-03-09 09:29
#8

Nästan hela min släkt bor nog i Finland men även har jag en del av släktingarna i Sverige

[Tuulikki]
2013-03-10 00:10
#9

Farmor och farfar flyttade hit för snart 45 år sedan, pappa var 5 månader gammal. Jag är född och uppväxt här i Sverige och har inte varit i Finland så jättemånga gånger. 

Har en del släkt där borta men även mycket här. Alla talar svenska, och vissa kan finska också🙂 Tyvärr kan den släkt jag har i Finland ingen svenska😕

polgara
2013-04-22 22:51
#10

Jag är född i Finland, dvs i Rovaniemi, vi kom till Sverige 1969, runt midsommar.

Jag har mamma o mina syskon här, en moste på Gotlans, annars är hela släkten i Finland, mormor, 2 mostrar, kusiner, pappa o 2 av mina halvsyskon

Som barn tillbringade jag både sommar o jullov där, nu för tiden besöker jag tyvärr inte landet så ofta

MIn mormor bor i Pudasjärvi, Mostrar i Tampere o Lahti, pappa o mina syskon i Porvoo

Jag kan språket men inte lärt mina barn det vilket jag ångrar.

Bjornen
2013-04-23 16:57
#11

Det är klart att jag har finska släktingar, då en del av mina förfäder flyttar till Sverige omkring år 1600 från Savolax och möjligen även Karelen. 

Ättlingar till Pehr Evind Svinhuvud, Mannerheim och Runeberg är också släktingar till mig (liksom Prins Daniel), eftersom Svinhuvudättlingar flyttar från Sverige till Finland under olika tider. Alla vi har ju Jöns Schinshow som gemensam anfader som köper Höijens gård utanför Falun i november 1386.

Magi-cat
2013-04-23 17:22
#12

#11 Det var mycket intressant info där! Du har släktforskat alltså?

Alla lite släkt med alla ungefär? Har prins Daniel också trådar österut?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Bjornen
2013-04-23 17:54
#13

Jovisst han har många förfäder från Finland från flertalet svedjefinska bygder (Grangärde, Husby, Svärdsjö, Bjursås (en ana död i klubbekriget 1596-1597), Stora Tuna, Hedemora, Ore, Hanebo, Bollnäs, Arbrå osv.).  Flera grenar av Svinhuvud både Östergötlands släkt och Jämtland (Runeberg). När jag skrev boken om Daniel Westlings anor från Svartnäs, väckte boken mycket stort uppståndelse i Finland, Ryssland och Ukraina. Ett ovanligt långt inslag sändes i finsk morgon-tv strax före bröllopet, med mig i Svartnäs. När jag sedan besökte Krim i Ukraina, var mitt namn välkänt genom inslag i rysk och ukrainskt radio och tv.  Det var särskilt genom att Prins Daniel hade en anmoder (Margareta Ragvaldsdotter) född i Moskva 1699.

Annons:
Magi-cat
2013-04-23 17:57
#14

WoW! Du kan massor hör jag!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2013-04-23 18:35
#15

Fantastiskt! Mycket spännande med släktforskning. Jag har också svedjefinska rötter på min svenska sida, bland annat från ovan nämnda Grangärde, så det här var extra roligt att läsa för min del 😃

Paukku
2013-04-25 10:20
#16

Hei är född i Sverige min mamma kom hit som 12 åring och pappa är jag lite osäker på! Pappa har en stor släkt de är 9 barna varav 6 syskon samt farfar bor i Finland 🙂

Mamma har även hon släkt kvar i Finland och tack vare dessa släktingar har jag besökt alltfrån Inari till Helsingfors 😎

Trots att jag är född i Sverige så har jag varit otroligt intresserad av Finska språket, kulturen samt själva landet hihii =) faktist så har jag läst mig till tolk i just Finska-Svenska! Nu är det några år sedan som jag jobbade med detta (är föräldraledig) men förösker hålla språket levande och uppdaterat!

Min mans föräldrar kommer från Karelen och även han har släktingar i Finland, så det finns gott om ställen att stanna och vila på under bilresorna genom Finland 😃

Ford -57
2013-05-17 11:33
#17

Terve. Min mor kom till Sverige 1950 från Ernestas, en by 2km utanför Borgå/Porvoo, där tillbringa jag mina 15 första somrar, en tid man tänker tillbaka på med saknad. Några släktingar har jag kvar i Ebbo, Gäddrag och H-fors. Dom har vi besökt nu på senare år, jag trivs bra där, fast numera talas mindre Svenska där, förr var det nästan helt Svenskspråkigt och jag lärde mej aldri Finska, tyvärr. Finska är ett riktigt kraftfullt språk. Ja d va d om detta, näkemiin😃/Leif Walter, Mellansjön, Jämtland Sverige.

OjsanSmurfen
2013-05-19 20:20
#18

Min mormor är från Finland. Hon och hennes bror kom till Sverige som krigsbarn under andra världskriget. 

Tyvärr är inte mormorsbror i livet, men förra sommaren kom hennes halvbror med son, som bor i Finland, på besök. Så efter alla dessa år har hon fått den familjen hon har saknat.

//Ojsan

ALPHIRA
2013-05-19 21:09
#19

Jag har själv bott i Sverige snart 40 år, kom hit so 20-åring. har bara en nära släkting kvar i Finland, en lillasyster boendes i Helsingfors. Alla andra har dött. Ett par kusiner har jag där också.

Men mammas släkt kommer faktiskt från Sverige men ingen vet varifrån egentligen, dom emigrerade till norra Finland någon gång i början på 1800-talet, tror jag.

Då hette släkten Söder-Ena. -Ändrades sedan till Eteläniemi.

Kanske dags att börja släktforska. Jag kanske har mycket släktingar här i Sverige.

Bjornen
2013-05-20 07:11
#20

Släktforskning i Finland kan göras på internet och utan någon kostnad. Dock är sekretessgränsen hundra år och praktiken ännu längre.

De svenskspråkiga i Finland har alla sina rötter i Sverige som befolkade Östersjökusten från medeltiden och framåt. Länge hörde det (Österbotten) till (stor-)Hälsingland när det gäller t.ex. boskapslängder på 1500-talet.

Annons:
Magi-cat
2013-05-20 08:33
#21

#20 Jag har för mig att bosättningarna sträcker sig betydligt längre tillbaka än till medeltiden?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
2013-05-20 14:33
#22

Har ingen släkt alls i finland. Flyttade hit för 6 år sedan utan att känna nån annan än dåvarande sambon. 🙂

Yeahsussu
2013-05-20 20:07
#23

#22, häftigt och modigt :) Hur trivs du annars i finland och hur går det med finskan?

[Thiah]
2013-05-21 04:29
#24

#23 tack, lite nervöst var det . Finskan och jag är inte alls vänner, jag förstår mer än jag talar och det har väl ganska mycket med mitt eget problem för språk i allmänhet.  

Jag trivs annars himla bra här. Jag har fått mig en egen vänkrets och i och med att jag fick gå på läroavtal via jobbet så har jag även en utbildning och därmed garanterat fast jobb vilket är underbart. Jag har studerat till närvårdare 🙂

Peppe
2013-05-21 11:57
#25

min pappa är född i Finland. Hans föräldrar och syskon flyttade hit när han var barn. Jag har all min närmaste släkt här, men resten i Finland från den sidan. Han är från Rovaniemi. Det är ungefär det jag vet.

Och att jag har en släkting som varit med i finska skidlandslaget 😉

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Upp till toppen
Annons: